Co je SEO a jak pomůže vašemu podnikání
16 říj. 2024
V tomto článku se dozvíte, co je SEO a proč by se o něj měl zajímat kdokoliv, kdo má svůj web.
SEO je zkratka anglického „Search Engine Optimization“. Česky přeloženo jako „optimalizace pro vyhledávače“. Zjednodušeně řečeno to jsou metody, které Vám pomohou přivést z vyhledávačů na svůj web více lidí. Nejlépe takových, kteří hledají přesně to co nabízíte a umožní Vám je oslovit s Vašimi produkty či službami. Jedná se tedy o druh online marketingu. Stejně jako výloha obchodu přitahuje pozornost kolemjdoucích na ulici, SEO pomáhá vašemu webu, aby si ho lidé všimli ve výsledcích vyhledávačů.
Stejně jako výloha obchodu přitahuje pozornost kolemjdoucích na ulici, SEO pomáhá vašemu webu, aby si ho lidé všimli ve výsledcích vyhledávačů.
Jak rozebírám dále v článku, SEO pomáhá nejen s nalezitelností vašeho webu ve vyhledávačích, ale také s celkovým zlepšením zážitku všech návštěvníků vašeho webu. Pomáhá také sdělit vyhledávačům, co přesně je na vašem webu, aby to mohly nabídnout lidem, které chcete svým webem oslovit.
Jak pracují vyhledávače
Než se blíže podíváme na některé základní SEO praktiky, je dobré si připomenout, jak přesně fungují vyhledávače z pohledu běžných uživatelů, kterým se SEO z velké části věnuje.
Cílem všech vyhledávačů jako je Google, Bing a dokonce i český Seznam je pomoci lidem najít to, co je zajímá. Ať už je to produkt jako sekačka nebo potřeba najít právníka. Může to být opravdu cokoliv.
Ovládají se tak, že jim lidé sdělí co hledají a oni jim nabídnou seznam odkazů na weby, o kterých si myslí, že to obsahují. Na této stránce výsledků, označované jako SERP (Search Engine Result Page), můžete nalézt dva druhy odkazů:
- Placené (Sponsored)
- Organické
Například u výsledků na dotaz „myš Logitech“, můžeme vidět na obrázku dva placené odkazy. Vyhledávače samozřejme dobře vědí, že lidé s největší pravděpodobností kliknou na odkaz nejvýše na tomto seznamu. Podle studijí se dokonce ví, že drtivá většina lidí kliká na odkazy pouze na první takové stránce. Proto nabízejí tyto první místa ve výsledcích za peníze.
Placené odkazy
Placená reklama se zobrazuje před všemi ostatními odkazy a je vždy jako placená označena. Taková reklama je sice dobrý způsob, jak rychle nalákat na svůj web mnoho lidí, ale platíte za každé kliknutí uživatelů vyhledávače, který je na Váš web pošle. S tím je často používána zkratka PPC (Pay-Per-Click) neboli česky přeloženo jako platba za kliknutí.
Pokud bude ovšem vaše webová stránka nekvalitní, daný člověk z ní velmi rychle odejde a vy za takové kliknutí i tak zaplatíte. Netvrdím, že nemá taková placená reklama své opodstatnění, ale primárně doporučuji se zaměřit na co nejlepší umístění v organickém řazení stránek, u kterého se za kliknutí nic neplatí. Až poté, pokud máte zájem o urychlení povědomí o vaší značce, můžete využít nějakou placenou reklamu.
Vyhledávače totiž u neplacených organických odkazů mívají velkou setrvačnost a jedná se spíše o maratón než běh. První výsledky kvalitního SEO je možné vidět až i po několika měsích.
SEO je spíše maraton než běh.
Řazení organických odkazů
U drtivé většiny dotazů nabízejí vyhledávače miliony i desítky milionů výsledků. A protože chtějí aby jste je použili i příště až budete něco hledat, je v jejich zájmu tyto výsledky seřadit co nejlépe a dát uživateli relevantní odpověď na jejich dotaz co nejrychleji. Na to slouží řadící algoritmus, který bere v potaz obrovské množství faktorů a jednotlivé stránky vyhodnocuje. Mnoho těchto faktorů se neustále mění a vyžaduje si neustálou pozornost.
Mnoho faktorů ovlivňujících pořadí odkazů ve výsledcích vyhledávání se neustále mění a vyžaduje neustálou pozornost.
Google vymyslel na tento účel Core Web Vitals, který popisují objektivní metriky vyhodnocení kvality webových stránek.
Google poskytuje bezplatný nástroj PageSpeed Insights, kterým si můžete změřit Core Web Vitals jakékoli veřejně přístupné stránky na internetu. Jako výsledek dostanete analýzu mnoha nejrůznějších měření, které můžete vidět na tomto obrázku:
Je důležité zmínit, že výsledky se mohou velmi lišit měření od měření v závislosti na vytíženosti vašeho webu, stránky od stránky atd. Také na obrázku můžete vidět, že se provádí oddělené měření pro uživatele na mobilních telefonech (malý displej) a uživatelých na desktopu (velký displej).
Proberme si zjednodušeně několik základních takových metrik a proč mohou zásadně ovlivnit pořadí Vašeho webu ve vyhledávačích.
Rychlost načítání
Jedním z nejdůležitějších faktorů objektivní kvality daného webu je, jak dlouho trvá, než uživatel uvidí nějaký obsah poté, co se rozhodl stránku navštívit. Lidé jsou velmi netrpělivým stvořením a jsou v dnešní době zvyklý, že stránky mají být po kliknutí na odkaz načteny okamžitě.
Spotřebitelé očekávají, že se webové stránky načtou do 3 nebo méně sekund.
Podle studijí se ví, že pokud se stránka načítá více než 3 sekundy, drtivá většina uživatelů z webu odchází, kliká na tlačítko zpět a zkouší své štěstí při hledání na internetu jinde. Na obrázku níže můžeme vidět přibližný graf ilustrující, že pravděpodobnost odchodu uživatelů se ze vzrustajícím časem načítání stránky velmi rychle zvyšuje.
Pro vyhledávače má tedy tato metrika při řazení výsledků obrovský význam, protože nechtějí odkazovat na pomalé weby, ze kterých lidé i tak ihned odejdou a vytvářet pro ně frustrující zážitek.
Je proto důležité vyvíjet webové aplikace tak, aby se návštěvníkům zobrazovaly výsledky co nejrychleji.
Responzivní design
Počet lidí, kteří chodí na internet přes mobil stále stoupá. Je tedy velmi důležité, aby se i na těchno zařízeních s malým displejem Váš web zobrazoval a ovládal bez problémů. Problematice responzivních designů a jejich důležitosti se blíže věnuji v článku Co je responzivní design a proč je důležitý.
Bezpečnost (Security)
V dnešní době je již nutné mít web k dispozici přes zabezpečené spojení https díky tzv. SSL certifikátu. Takové spojení zajišťuje, že data, která webu poskytnete, nebude možné na internetu odposlouchávat a jednoduše je přečíst. Vyhledávače již delší dobu weby bez takového zabezpečení penalizují a stalo se nedílnou součástí budování webů.
Přístupnost stránek (Accessibility)
Považuji za důležité, pokud se vývojáři webových stránek snaží o to aby byly jejich weby jednoduše ovladatelné za pomoci nejrůznějších technologii pro hendikepované. Existuje pro ně celá řada nástrojů, které jsou často zabudovány do prohlížeče, nebo dokonce rovnou do operačního systému jako Windows.
Takové nástroje mohou například slepému člověku předčítat obsah webové stránky a umožňovat jim je ovládat. Je k tomu ovšem potřeba, aby byly dané webové stránky správně vytvořeny. Všechny své projekty se vždy snažím s tímto povědomím vytvářet. Vyhledávače také tuto snahu v řazení výsledků zohledňují a oceňují.
Zpětné odkazy (Backlinks)
Dalším obrovským faktorem při řazení stránek ve vyhledávačích je, jaké ostatní stránky na ně odkazují. Předpokládá se tedy, že pokud se například na nějakou službu, článek nebo produkt odkazuje hodně populárních webů, musí být nejspíše užitecné aby o nich lidé vědeli a jejich řazení půjde nahoru. Těmto odkazům na vaše stránky se říká „Zpětné odkazy“ v angličtině známe jako „Backlinks“.
Aby Google mohl řadit podle této, jakési oblíbenosti webů, vyvinul algoritmus „PageRank“. Jeho obdobu používají všechny vyhledávače. Jedná se o docela složitý algoritmus, který je nad rámec tohoto článku.
Klíčová slova (Keywords)
Jedním ze způsobů, jak vyhledávače poznají, koho na váš web poslat, je analýza takzvaných klíčových slov. Pokud se například zmiňujete na vašem webu o různých návnadách na rybaření, vyhledávač si tuto skutečnost zapamatuje. Pokud později někdo zadá do vyhledávače „návnady na rybaření“, vyhledávač budě vědět, že vaši stránku může zařadit do výsledků takového hledání.
Analýza těchto klíčových slov je další velkou součástí optimalizace pro vyhledávače. Je důležité vědět, co potenciální zákazníci vaší služby nebo produktu na internetu přesně hledají. Poté je dobré se o těchto často hledaných výrazech potenciálních zákazníků na vašem webu zmiňovat a nabízet jim k tomu kvalitní obsah. Zvyšuje se tím pravděpodobnost, že Vás ti správní lidé na internetu objeví.
Metadata
Vyhledávače jsou ze samotného obsahu webových stránek schopny zjistit obrovské množství užitečných informací, které jim je pomohou zařadit ke správným dotazům. Vývojáři techto stránek jim ovšem mohou dát dodatečné informace s upřesněním toho, co se na dané stránce nachází.
Pokud se např. bude jednat o detail nějakého produktu na e-shopu, daná stránka může obsahovat pro vyhledávač upřesňující informace jako jeho cena, odkaz na fotografii, recenze atd. Těmto informacím se obecně říká metadata. Díky nim poté vyhledávač ví přesně jak a komu daný produkt doporučit. Vyhledávače takové informace využívá a SEO velmi pomáhají. Jedná se o součást tzv. Sémantického webu.
Vliv umělé inteligence (AI) na SEO
V dnešní době je možné, za pomoci generativní umělé inteligence jako například ChatGPT, bez práce generovat na Váš web mnoho obsahu během pár chvilek. Lidé se takto snaží zaplavit jejich web velkým množstvím nejrůznějších klíčových slov, aby k nim vyhledávače posílali co nejvíce návštěvníků.
Google a ostatní vyhledávače ovšem takovéto a jiné nekalé praktiky poznají a mohou dané weby penalizovat a jejich pořadí ve vyhledávání podstatně zhoršit. Proto je důležité vytvářet co nejkvalitnější obsah, který bude unikátní a bude lidi zajímat.
Kvalita obsahu je z pohledu SEO důležitější, než kvantita.
Pokud Vás tato problematika zajíma, můžete si například přečíst článek od Googlu Google Search's guidance about AI-generated content.
Shrnutí
Jak jsme v článku viděli, SEO není pouze optimalizací pro vyhledávače, zabývající se pořadím vašeho webu ve výsledcích hledání. Jedná se o praktiky obecného vylepšování zážitku všech návštěvníků vašeho webu, ať už tam příjdou přes vyhledávač nebo odjinud. Jejich dodržováním budou vaši potenciální zákazníci spokojenější, budou mít ve Vaše produkty a služby větší důvěru a pravděpodobnost, že si od Vás něco koupí půjde nahoru.